9 Aralık 2008 Salı

# Ceci n est pas une pipe



by Rene Magriette (# Bu bir pipo değildir.)

3 yorum:

azizziano dedi ki...

esprisi nedir acaba bunun?

alengir dedi ki...

Magriette nin de dediği gibi "bu bir pipo değil,pipo resmidir",daha değişik rivayetler d ve yorumlar da vardır ama kısaca açıklaması budur,aslında bunun hakkın da daha kapsamlı bir araştırma yapıp bir post yazabilirim ilerleyen zamanlar da...

kerberos dedi ki...

"Bu bir pipo değildir" (Ceci n'est pas une pipe. Bu cümle ilk başta bir çelişki gibi görünse de esasında doğrudur; resim bir pipo değil, piponun bir görüntüsüdür. (Fransız filozof ve eleştirmen Michel Foucault, kitabı Bu bir pipo değildir'de bu resmi ve onun yarattığı paradoksu anlatır.)

Sanatçı aynı yaklaşımı bir elma resminde de kullandı. Meyveyi son derece gerçekçi çizdikten sonra onun bir elma olduğunu reddetti. "Bu bir ... değildir" çalışmalarında Magritte'in göstermeye çalıştığı gerçekçi sanata ne kadar yaklaşılırsa yaklaşılsın, öğenin kendisine yaklaşılamayacağıdır - Biz, bir pipo resmiyle tütün içemeyiz.

René François Ghislain Magritte annesinin Sambre Nehri'ne atlayıp intahar ettiği olaydan sonra annesinin cesedinin sudan çıkarılışına, kefene sarılmasına falan 12 yaşında şahit olmuş bir şahsiyettir. Resim çizmeye yeni başladığı zamanlar böyle bir olayla karşılaşmış. Bilinçaltında herhalde alengirli bir şeyler oldu bu olaydan sonra, anne resmi bile çizse, herhalde söyle düşünmüştür, resme sarılıp yatamazsın, resim asla o sıcaklığı insana vermez!...

1.si ulen psikoojiyede girdim ya, helal olsun bana

2.si ben niye kısa yorum yazamıom lan, yazdıkça yazasın geliyo. 1 saat önce muhabbetini yapıodukya, eve geldim araştırdım, çok faydalı bilgiler edindim, sen artık yeni bir post yazmassın konuyla ilgili:)